Τι είναι η Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη ή αλλιώς ΠΠΑ;

Τι είναι η Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη ή αλλιώς ΠΠΑ;

Τα ΠΠΑ είναι ένα έγκυρο και επιστημονικά τεκμηριωμένο σύστημα που δείχνει απλά και κατανοητά το συνολικό ποσό που ενδείκνυται να προσλαμβάνεται ημερησίως σε θερμίδες, σάκχαρα, λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά και νάτριο (αλάτι) από έναν μέσο ενήλικα που χρειάζεται ημερησίως 2000 kcal/8400 kJ.

Το σύστημα αυτό είχε ως σκοπό να βοηθήσει και να εκπαιδεύσει τον καταναλωτή στο να επιλέγει και να γνωρίζει με απλό και κατανοητό τρόπο την συμβολή του τροφίμου στην ημερήσια διατροφή του.

Τα ποσοτικά στοιχεία που προβάλλονται στα ΠΠΑ σήμερα είναι δημοσιευμένα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (World Health Organization, WHO) και παρουσιάζονται παρακάτω:

Ο λόγος που επιλέχθηκε η προβολή των ενδεικτικών προσλήψεων των γυναικών στις ετικέτες των τροφίμων είναι η κάλυψη των κατώτατων προσλήψεων και η αποφυγή πρόσληψης περισσότερων θερμίδων και θρεπτικών συστατικών (λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά, σάκχαρα, νάτριο) που επιβαρύνουν τον οργανισμό.

 

Τρόπος προβολής των ΠΠΑ

Υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες για τον τρόπο που θα προβάλλεται η Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη ώστε να υπάρχει μια ομοιομορφία, διασφαλίζοντας ότι η πληροφορία που θα λάβει ο καταναλωτής θα είναι συγκεκριμένη και κατανοητή. Οι Οδηγίες είναι κοινές για όλες τις εταιρείες, που συμφωνούν να εφαρμόσουν το Σύστημα επισήμανσης των Ενδεικτικών Ημερησίων Προσλήψεων (ΠΠΑ), υιοθετώντας και την γραφική απεικόνιση, η οποία παρουσιάζεται παρακάτω:

Τα τέσσερα θρεπτικά στοιχεία (σάκχαρα, λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά και αλάτι) που επιλέχθηκαν να προβάλλονται οπωσδήποτε σε αυτό το σύστημα, είναι αυτά που θεωρούνται «ύποπτα» για την εμφάνιση προβλημάτων υγείας.

Λίγα λόγια για τα στοιχεία των ΠΠΑ

 

Θερμίδες
Ο οργανισμός χρειάζεται ενέργεια για να λειτουργήσει την οποία και αποκτά μέσω των θερμίδων που προσλαμβάνονται από την κατανάλωση των τροφίμων. Οι θερμίδες είναι απαραίτητες για την αναπλήρωση της ενέργειας που χάνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακόμη και για βασικές λειτουργίες όπως η αναπνοή. Ωστόσο, η υπερβολική πρόσληψη θερμίδων οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους και γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία μεταξύ των προσλαμβανόμενων θερμίδων και αυτών που καταναλώνονται.
 
Σάκχαρα
Τα σάκχαρα ως ένα είδος υδατανθράκων, αποτελούν την άμεση και κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού και συμβάλλουν στη γεύση των τροφίμων. Προσλαμβάνονται από μια ποικιλία τροφίμων όπως τα φρούτα, τα δημητριακά, το ψωμί, τα ζυμαρικά. 
 
Λιπαρά
Τα λιπαρά είναι απαραίτητα για τον οργανισμό γιατί αποτελούν την πιο συμπυκνωμένη πηγή ενέργειας και κύριο συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών. Επομένως, θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο καθημερινό διαιτολόγιο, χωρίς όμως να υπερβαίνουν την Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη.
 
Κορεσμένα Λιπαρά
Τα  κορεσμένα λιπαρά προέρχονται τόσο από προϊόντα ζωϊκής όσο και προϊόντα φυτικής προέλευσης. 
 
Αλάτι
Το  αλάτι, είναι αυτό που δίνει γευστική ισορροπία στο φαγητό αλλά και ένταση αρώματος. Στόχος μας στο πλαίσιο ενός ισορροπημένου διαιτολογίου είναι να περιορίσουμε την ποσότητα του αλατιού.