Λάθη που θα πρέπει να αποφεύγετε στη διατροφή των παιδιών σας...

Λάθη που θα πρέπει να αποφεύγετε στη διατροφή των παιδιών σας...

Τζένη Ηλιάδου
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος M.Sc.

"Φάε παιδί μου όλο το φαγητό σου, για να μεγαλώσεις σωστά." είναι μόνο ένα δείγμα από φράσεις που ακούσαμε ως παιδιά σχετικά με το φαγητό και τώρα τις χρησιμοποιούμε οι ίδιοι, ως γονείς. Πόση αλήθεια κρύβουν όμως και τι πρέπει να αποφεύγεται στο φαγητό;


Λάθη σχετικά με τη διατροφή τους:


• Μετά την ηλικία των 3 ετών, μπορείτε να δίνετε στο παιδί σας γαλακτοκομικά προϊόντα με λιγότερα λιπαρά. Τα προϊόντα αυτά είναι εξίσου υψηλά σε ασβέστιο, συστατικό απαραίτητο για τη σωστή ανάπτυξη των οστών. Φροντίστε τα λιπαρά στη διατροφή των παιδιών σας να είναι καλής ποιότητας, όπως από ελαιόλαδο, από λιπαρά ψάρια και ξηρούς καρπούς, ωστόσο καλό είναι να αποφεύγεται η υπερβολική κατανάλωσή τους. 

• Τρόφιμα υψηλά σε ζάχαρη και λίπος δίνουν επιπλέον ενέργεια, αλλά είναι ιδιαίτερα χαμηλά σε θρεπτικά συστατικά. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μικρές ποσότητες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντικαθιστούν τα κυρίως γεύματα.

• Επιλέξτε ένα υγιή τρόπο μαγειρέματος. Αποφύγετε το τηγάνισμα, προτιμήστε το μαγείρεμα στο φούρνο, στον ατμό. Προσθέστε λίγη μαργαρίνη ή ελαιόλαδο στο μαγείρεμα.

• Ενθαρρύνετε την κατανάλωση νερού και γάλακτος. Περιορίστε την κατανάλωση χυμών, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε οξέα, τα οποία με τη σειρά τους, καταστρέφουν το σμάλτο των δοντιών. Συνδυάστε πάντα τους χυμούς με γεύματα ή σνακς.

• Η ποσότητα των υγρών που πρέπει να καταναλώνουν, διαφέρει και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Αφενός, από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, αφετέρου από τα επίπεδα ενέργειας που δαπανούν και, τέλος, από την ακολουθούμενη διατροφή. Προσφέρετε στο παιδί σας κάποιο ρόφημα, μαζί με το γεύμα και ενδιάμεσα των γευμάτων. Ενθαρρύνετε την κατανάλωση περισσότερων υγρών, κατά τις ζεστές περιόδους, εξασφαλίζοντας τη σωστή ενυδάτωσή τους.

• Δε χρειάζεται να προσθέσετε επιπλέον αλάτι στο μαγείρεμα για τα παιδιά. Χρησιμοποιήστε περισσότερα μπαχαρικά.

 

Λάθη σχετικά με τη συμπεριφορά των παιδιών και το φαγητό:

 

• Εάν το παιδί σας δεν είναι φίλος με κάποια τρόφιμα, μην εγκαταλείπετε την προσπάθεια. Μελέτες αναφέρουν, ότι παιδιά πείστηκαν να δοκιμάσουν τροφές που απέφευγαν μετά από συνεχόμενη έκθεση σε αυτές μέχρι και 10 φορές!

• Μην επιβραβεύετε τα παιδιά σας με το φαγητό. Ένα συχνό λάθος που κάνουν οι γονείς είναι να επιβραβεύουν τις επιδόσεις των παιδιών τους με το φαγητό. Εξηγήστε στο παιδί σας ότι δεν υπάρχουν απαγορευμένες τροφές, αρκεί να καταναλώνονται με μέτρο. Υποδείξτε εσείς τις σωστές μερίδες και το μέτρο!

• Καθιερώστε το οικογενειακό γεύμα τουλάχιστον 1 φορά την ημέρα. Επικρατεί η πεποίθηση ότι τα παιδιά αναπτύσσουν πιο υγιείς διατροφικές συνήθειες, όταν όλα τα μέλη της οικογενείας γευματίζουν μαζί. Βέβαια, καθοριστικό παράγοντα σε αυτή την εξέλιξη, παίζουν οι διατροφικές συνήθειες των ίδιων των γονέων, καθώς αποτελούν το πρότυπο για τα παιδιά τους.